راه پله 

به هر راه پله یک باکس راه پله  گفته می شود . هر باکس راه پله متشکل از چندین شمشیری است که این ها منتهی می شوند به پاگرد .
هر کدام از مسیرهای پله که بالا می رویم و به جای صاف می رسیم به آن پاگرد می گویند . هر طبقه شامل دو پاگرد و یک شمشیری می باشد .
که یکی از پاگردها به درب منازل منتهی می شود و یک پاگرد نیز نور گیر می باشد و در سمت دیگر راه پله می باشد .

 

نصب نرده استیل 

در نصب نرده استیل ما در هر شمشیری که شامل هشت الی نه پله می باشد ، یکی در میان توسط ریسمان پله ها را علامت گذاری می کنیم و جای سوراخ کاری پایه هارا مشخص می کنیم . این کار توسط ریسمان انجام می شود زیرا پله ها هنگام نصب و اجرا خطا دارند و ارتفاع و کفی پله همگی با بکدیگر یکی و یکسان نیست و میتونه سوراخ کاری میتواند در وسط پله انجام شود یا به طور مثال در پله های بعدی که سوراه کاری انجام می شود از آکس یا وسط پله تقریبا یک سانت عقب تر یا جلوتر انجام می شود . این کار را ریسمان برای ما مشخص می کند . اگر این کار توسط خط کش انجام شود پایه ها درست در نمیاند .

اگر بلند باشد باعث می شود هندریلمون برجسته بشود و اگر کوتاه باشد مجبور می شوند پایه را کج به سمت نرده و پایه کج دیده می شود .

علامت گذاری 

بعد از علامت گذاری توسط ریسمان سوراخ کاری باید انجام شود . سوراخ کاری باید توسط مته ی ده انجام شود . به دلیل این که میل ترانس های انجام می دهیم در کار توسط چسب سنگ در کار چسپیده می شود به شرطس که به خود سنگ متصل شود اگر زیر پله خالی باشد و با ملات و آجر و این موارد پر نشده باشد داخل سوراخ ها دوغ آب ریخته می شود تا چسب ما داخل محفظه مورد نظر که دوغ آب ریخته می شود مجدد سوراخ  کاری شود و بعد چسب که ریخته می شودئ داخل فضای خالی نمی رود و سر جای خودش قرار می گیرد .

پایه ریزی و نصب نرده 

میل ترانس ها در این مرحله کاشت میشود . میل ترانس ها به پیچ های متری نیز معروف می باشد . این کار را توسط چسب مخصوص در جای خود قرار می دهند و در مرحله بعدی پایه های برش کاری شده را درون این ها قرار می دهند و متناسب با ارتفاع پایه از بالا اضافه ی میلگرد پیچی بریده می شود و واشر و مهره روی پایه می افتد و سفت می ود و ادامه ی مراحل کار روی کار بسته می شود .

کشش و فشار

در واقع در نصب نرده استیل این کار توسط کشش و فشار اتفاق می افتد . یعنی وقتی پایه را درون مل گرد پیچی قرار می گیرد از بالا یک پایه روی لوله قرار می گیرد  از بالا یک واشر روی لوله قرار می گیرد و میلگرد پیچی از روی آن بیرون می اید . از بالا یک واشر روی لوله می افتد و چون واشر ما روی ان سوراخ می باشد یک مهره از بالا روی واشر می افتد و شروع می کنیم به سفت کردن و وقتی این کار انجام ی شود پیچ متری ما تحت کشش قرار می گیرد و محکم می شود . به این صورت می باشد که ضخامت لوله در استحکام تاثیر گذار می باشد به دلیل این که ضخامت لوله روی استحکام تاثیر گذار می باشد . چون اگر لوله خیلی نازک باشد له م شود کیفیت یراق هم در این امر تاثیر گذار می باشد . زمانی که وشار نازک باشد در زمان سفت کردن دچار لهیدگی می شود و دیگه آن فشار را روی پایه نمی تواند تحمل کند .

و در بخش نصب نیز اگر ضعیف باشد از جای خود در می اید و این سه الی چهار عامل علت هایی هستند که موجب لق زدگی نرده استیل می شود . استفاده از ضخامت قابل قبول و یراق استاندارد مجب می شود فشار تحمل شود . نکته ی دیگری که در مورد روش کار گروه یونیک وجود دارد این است که ما پایه کار را در محل نصب یا اجرا برش نمیزنیمو همه ی این موارد در کارگاه توسط اره های برش کاری توسط میز کار به صورت صاف و یکدست با اندازه های مناسب برش می دهیم که وقتی که روی زمین قرار می دهیم به سمتی سوق داده نشود .

نحوه نصب نرده آلمنیوم 

در نصب نرده آلمنیوم دیگر بحث کشش و فشار مطرح نمی شود و اینن کار توسط بولد های آلمنیومی و اهنی در ابعاد 20 الی 30 سانتی متری انجام می شود . یعنی یک لوله با این ابعاد در زمین قرار داده می شود . سوراخ کاری طبق همون روش قبل انجام می شود . اما ای کار در نرده های آلمنیومی با چندین مته با سوراخ 20 میلی متر یا دو سانتی متر می رسانی و بولت های آهنی را را که داریم نصب می کنیم توسط چسب سنگ . در فرایند بعدی برش زدن پروفیل های آلمنیوم در محل که با اره مخصوص در کارگاه انجام می شود و پایه ها داخل بولد ها ریخته می شود

محکم کاری

این پایه ها دارای یک شیاری می باشد از این شیار ها از بغل آن این پایه ها را پیچ می کنند به بولت و یک زهباری دارد که میا این پیچ هایی که بولت شده را می پوشاند . محکم کاری در این کار ما در هر پایه دو پیچ میزنیم و پیچی که گروه یونیک مورذد استفاده قرار می دهد یچ واشر دار می باشد برای ایجاد بالاترین سطح تکیه گاه .

نکته بعدی کج و راست گذاشتن بولد ها می باشد که باید یه مقداری کمی کج می گذاریم تا زمانی که آن ها را صاف می کنیم پایه ها تحت فشار محکم شوند بعد به هندریل پیچ می کنیم .

معمولا نرده آلمنیومی با مقطع 4 گوش اجرا می شود و توی هر پاگرد به دلیل مناسب نبودن نمای ظاهری دو تا ایستگاه اجرا می شود که موجب زیباتر شدن ظاهر و استحکام بیش تر می شود .

ضوابط ایمنی 

تمای ضوابط ایمنی شهرداری ، سارمان نظام مهندسی ، و قوانین بین المللی و سازمالن آتش نشانی در کارها رعایت می شود .

ارتفاع نرده 

ارتفاع نرده در مسیرهای شیب دار مثل راه پله 85 الی 95 سانتی متر می باشد . این مقدار در ابتدا و انتها می باشد . که به تازگی از 90 تا یک و پنج می باشد .
راه پله یا عمودی باید کار شود تا بچه ها نتوانند از آن استفاده کنند اما توی پارکینگ تا روی نرده باید باشد یک مترو ده سانتی متر و حتما هم باید عمودی باشد .

مهم‌ترین مسئله دقت و توجه به ارتفاع نرده راه ‌پله می‌باشد به همین دلیل باید باید در زمان ساخت و اجرای پله‌ها و نرده آن به ارتفاع مجاز نرده راه‌پله دقت شود که مطابق با مقررات ملی ساختمان باشد.
در سازه‌های جدید استفاده از ایده و طرح‌های نو در دیزاین محیط و همین‌طور نرده راه پله به‌عنوان یک عنصر تزئینی از فضای داخلی کاربردی‌تر است. هماهنگی رنگ در محیط شگفتی را بیشتر می‌کند از جمله تأثیر در ساختمان‌هایی با متراژ بالا که نما با نرده راه پله بیشتر دیده می‌شود و رنگ نرده تازگی را به نرده نشان می‌دهد که تأثیر به سزایی دارد. ارتفاع نرده راه پله باید با دکوراسیون منزل هماهنگ باشد. هنگام طراحی یک‌ خانه براساس قوانین تعیین‌شده، ارتفاع نرده راه‌پله براساس استاندارد ساخته و استفاده از آن کاربرد دارد. برای آشنایی بیشتر شما عزیزان در ادامه برخی از این مقررات را ذکر می‌نماییم.

• در صورتی که نرده‌ پله سطح صاف باشند از ایجاد آسیب جلوگیری می کند.
• برای پیشگیری از آسیب باید انتهای نرده راه‌پله که به‌صورت بیرون‌زدگی داشته ‌باشد به‌صورت منحنی و یا سطح صیقلی ساخته شود.
• ابعاد راه ‌پله باید بین 220 تا 360 سانتی متر باشد.
• هنگامی‌که ارتفاع راه‌پله با پله‌ها بیشتر از 76 سانتی‌متر باشد ارتفاع بالای لبه نرده باید بین 90-110 باشد.
• ارتفاع استاندارد جان‌پناه پاگرد راه‌پله‌ها باید 1.20 سانتی متر باشد.
• بین دستگیره نرده راه ‌پله و جسم خارجی مانند دیوار باید 8 سانتی‌متر فاصله باشد.
ارتفاع نرده
از مهم‌ترین اجزای پله ارتفاع نرده است که وجود نرده برای پله برای حفاظت و ایجاد زیبایی و ظرافت لازم می‌باشد. استفاده از نرده‌های استیل برای ایجاد دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان یک ایده مدرن و ایدئال می‌باشد. رامادُر مدل‌های متنوع نرده استیل را نصب و اجرا می‌نماید که علاوه بر ایجاد دکوراسیون جذاب ایمنی را برای راه‌پله‌های شما به ارمغان می‌آورد. در نصب نرده راه‌پله مسئله مهمی که وجود دارد رعایت ضوابط نرده راه‌پله می‌باشد .

 

در ادامه به بررسی برخی از این ضوابط نرده راه‌پله که بیانگر فاصله نرده راه‌پله و اندازه ارتفاع آن است می‌پردازیم:

• ارتفاع نرده از لبه پله باید حداقل 90 سانتی‌متر باشد.
• فاصله بین دو نرده عمودی نباید کمتر از 11 سانتی‌متر باشد.
• طبق استاندارد نرده حداکثر فاصله بین المان های نرده باید کمتر از 11 سانتی متر باشد به نحوی که سر اطفال از آن عبور نکند

طبق استاندارد آتش نشانی و مبحث 4 مقررات ملی نرده استیل یا حفاظ استیل باید به نحوی باشد که دارای حداقل ارتفاع 90 و حداکثر 95 سانتی متر باشد. لازم به ذکر است که چشم پله در ساخت پله باید ترجیحا کور باشد. در صورتی که چشم پله بیشتر از 10 سانتی متر باشد نرده استیل در چشم پله باید با ارتفاع 110 سانتی متر باشد. حداکثر فاصله بین المان های نرده استیل یا حفاظ استیل باید کمتر از 11 سانتی متر باشد به نحوی که سر بچه از آن عبور نکند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *