امروزه دوش ها تقریباً در هر حمامی یک ویژگی اساسی هستند، زیرا فضای کمتری را در حمام نسبت به حمام اشغال می کنند، نسبت به حمام به صرفه تری در مصرف آب هستند و در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند و در دنیای پر سرعت امروزی، استفاده از آنها بسیار سریعتر است. .

انواع مختلف کابین دوش چیست؟

اساساً 8 نوع مختلف کابین دوش وجود دارد که شامل ربع، پنج ضلعی، مربع می شود. محفظه های مستطیل، طاقچه، راهرو و بدون قاب. نوع و اندازه سینی حمام و دوش شما از بسیاری جهات نوع کابین دوش قابل استفاده را تعیین می کند.

سینی دوش خود پایه و اساس محفظه است و نصب صحیح آن ضروری است. با استفاده از تراز، اطمینان حاصل کنید که سینی کاملاً تراز است. اگر اینطور نباشد، در بقیه مراحل نصب مشکلاتی پیش خواهد آمد .

کابین دوش چهارگانه

مسلماً کابین دوش ربع یکی از محبوب‌ترین انواع کابینت است که در بسیاری از خانه‌ها یافت می‌شود، به ویژه در ساختمان‌های جدید، زیرا جلوی شیشه‌ای منحنی آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که در گوشه‌های تنگ قرار بگیرد و بهترین استفاده را از هر فضای موجود انجام دهد.

کابین دوش کوادرانت در دو نوع مختلف موجود است. ربع استاندارد به این معنی که هر دو طرف دارای طول مساوی هستند و ربع افست به این معنی که یک ضلع از طرف دیگر بلندتر است. به همین دلیل ربع های افست کمی بزرگتر هستند و فضای بیشتری را در خود محفظه ارائه می دهند.

با توجه به محبوبیت خود، کابین دوش ربع در طیف وسیعی از طرح ها و سبک ها برای هر سلیقه و همچنین طیف وسیعی از اندازه ها موجود است که رایج ترین آنها 800×800 یا 900×900 است.

تقریباً در همه موارد، محفظه های چهارگانه دارای درهای کشویی هستند، زیرا از نظر صرفه جویی در فضا کارآمدترین آنها هستند، اما می توان آنها را با درب های بازشو به سمت بیرون لولایی نیز پیدا کرد.

 

کابین دوش دی شکل

کابین دوش D شکل بسیار شبیه به محفظه ربع است زیرا برای استفاده بهینه از فضا در یک حمام کوچک طراحی شده است، اما از برخی جهات یک قدم جلوتر می رود.

در حالی که محفظه های ربع به گونه ای طراحی شده اند که در یک گوشه قرار بگیرند، محفظه D شکل برای یک حمام کوچک با فضای محدود طراحی شده است که ممکن است گوشه ای در دسترس نداشته باشد، اما در عوض فقط یک دیوار صاف دارد.

از نظر اندازه، محفظه های D شکل در عرض هایی از 800 میلی متر تا 1050 میلی متر در دسترس هستند.

کابین دوش D شکل معمولاً با درهای کشویی عرضه می شود، اما دوباره می تواند دارای درب های باز شونده به سمت چپ، راست یا دوقلو باشد.

کابین دوش دی شکل 

کابین دوش پنج ضلعی

محفظه دوش پنج ضلعی یا پنج ضلعی دوباره تقریباً شبیه محفظه ربع است و برای حمام های کوچک بسیار مناسب است زیرا فضای مناسبی برای دوش گرفتن فراهم می کند و همچنین فضایی را که در خود حمام اشغال می کند به حداقل می رساند.

مزیت اصلی کابین دوش پنج ضلعی نسبت به محفظه های چهارگانه این است که از آنجایی که آنها اساساً دارای یک جلو صاف هستند، این امکان را به گزینه های بیشتری از نظر درهای قابل نصب می دهد، بنابراین به جای درهای کشویی، گزینه ای برای لولایی، محوری یا دو طرفه دارید. درهای تاشو

وقتی صحبت از اندازه‌ها به میان می‌آید، دوباره، محفظه‌های پنج‌ضلعی محدوده‌ای را ارائه می‌دهند که شامل 800×800 یا 900×900 معمولی می‌شود، اما برخی از اندازه‌های افست‌تر مانند 1400×900 را نیز شامل می‌شود.

کابین دوش پنج ضلعی 

کابین دوش مربعی

کابین دوش مربعی، همانطور که از نام آن پیداست، مربع شکل است و به همین دلیل فضای دوش به میزان قابل توجهی نسبت به هر یک از کابین های به سبک چهارگانه ارائه می دهد.

محفظه های مربعی بیشتر برای حمام هایی مناسب هستند که فضای کمی ندارند. در اکثر موارد آنها در مقابل یک دیوار صاف نصب می شوند، اما در جایی که فضا اجازه می دهد، می توان آنها را در هر جایی نصب کرد، حتی در وسط یک اتاق!

با توجه به شکل مربعی آنها، این امکان را برای گزینه های بیشتری از نظر نوع در یا قاب قابل نصب فراهم می کند.

باز هم، اندازه ها متفاوت است و از 700 میلی متر تا 1000 میلی متر متغیر است

کابین دوش مربعی

کابین دوش مستطیلی

باز هم همانطور که از نام آن پیداست، کابین دوش مستطیلی مستطیل شکل است. اگر فضای حمام شما اصلاً نگران کننده نیست، پس این قسمتی است که باید به آن بروید!

مانند نمونه های مربعی خود، محفظه های مستطیلی از طیف وسیعی از درها یا چارچوب های مختلف قابل نصب بهره می برند.

در بیشتر موارد آنها دوباره در امتداد یک دیوار مسطح نصب می شوند اما می توانند تقریباً در هر جایی قرار گیرند.

اندازه کابین دوش مستطیلی بسیار متفاوت است، با محفظه های کوچک حدود 800×1200 و موارد بزرگتر تا 900×2000.

کابین دوش مستطیلی

کابین دوش ورودی یا ثابت جداکننده

محفظه دوش حمام معمولاً به کاربر این امکان را می دهد که بدون نیاز به باز کردن درهایی که کمی با سایر محفظه ها متفاوت است، به راحتی وارد آن شوند.

در بیشتر موارد، محفظه‌های راه‌اندازی از صفحات شیشه‌ای ضخیم (معمولاً حداقل 10 میلی‌متر) ساخته می‌شوند. به طور معمول، پانل ها روی سطح دیوار ثابت می شوند و سپس روی سینی دوش قرار می گیرند تا از حرکت جلوگیری شود.

همانطور که گفته شد، عنصر راه‌اندازی معمولاً نشان می‌دهد که شما به سادگی وارد دوش می‌شوید تا هیچ دری وجود نداشته باشد (اگرچه در صورت لزوم می‌توان آن‌ها را نصب کرد)، و نحوه چیدمان پانل‌های شیشه‌ای است که از ریختن آب به بیرون جلوگیری می‌کند. بقیه حمام

کابین دوش های پیاده روی به دلیل ظاهر شیک مینیمالیستی به طور فزاینده ای محبوب هستند و اغلب از نظر ظاهری با “اتاق مرطوب” مقایسه می شوند، اما به طور کلی کاربردی تر هستند زیرا تمام آب محصور است.

 


محفظه دوش پانل غواصی متحرک یا ثابت

کابین دوش بدون قاب

کابین دوش بدون قاب در اصل بسیار شبیه به هر کابین دوش دیگری است، اما همانطور که از نام آن مشخص است، هیچ نوع فریمی برای نگه داشتن پانل های شیشه ای در جای خود ندارد. درعوض، مانند محفظه‌های جداکننده راهرو/ثابت، پانل‌های شیشه‌ای به یک دیوار جامد و سینی دوش/پایه ثابت می‌شوند.

از آنجایی که هیچ قاب نگهدارنده ای وجود ندارد، خود شیشه باید ساختاری و به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند خود را نگه دارد و هر ضربه یا ضربه ای که ممکن است دریافت کند. به همین دلیل پانل های شیشه ای معمولاً حداقل 8 میلی متر ضخامت شیشه های حرارتی (عملیات حرارتی) هستند.

به دلیل وزن حتی پانل های شیشه ای کوچکتر از این نوع، آنها باید به طور ایمن به یک دیوار آجری یا بلوکی محکم و نه یک پارتیشن گل میخ ثابت شوند.

قرار دادن کابین دوش بدون قاب کمی سخت تر از مدل های دیگر است، اما ظاهر ساده نهایی ارزش تلاش بیشتری را دارد.

کابین دوش بدون قاب

انواع دیگر کابین دوش

اکنون که می دانید انواع استاندارد کابین دوش چیست، در واقع 2 نوع اضافی وجود دارد که عبارتند از صفحه حمام و اتاق مرطوب.

دلیل عدم گنجاندن آنها در لیست بالا این است که آنها از نظر فنی محفظه دوش به معنای سنتی نیستند، اما از آنجایی که اساساً یک منطقه دوش ایجاد می کنند، ضروری است که آنها را ذکر کنیم.

پرده ای

در حالتی مشابه با محفظه دوش ربع، معمولاً از صفحه های حمام در جاهایی که فضای حمام محدود است استفاده می شود، اما هر دو حمام و دوش نیاز به نصب دارند.

اساساً خود دوش در بالای حمام نصب می شود و خود حمام به عنوان سینی دوش عمل می کند و یک صفحه ثابت یا متحرک در قسمت باز حمام تعبیه شده است تا از ریختن آب به بقیه اتاق جلوگیری کند.

صفحه حمام برای جلوگیری از ریختن آب از دوش روی حمام نصب شده است

اتاق های مرطوب

اتاق مرطوب در اصل بسیار شبیه به حمام است و تنها تفاوت عمده آن این است که حمام به عنوان یک محوطه واقعی عمل می کند.

در بیشتر موارد، یک صفحه جداکننده ثابت نیز نصب می‌شود تا از خیس شدن آب از دوش در کل حمام جلوگیری کند، اما اگر اتاق به اندازه کافی بزرگ باشد، ممکن است نیازی نباشد.

اتاق‌های مرطوب ایده‌ای نسبتاً مدرن هستند و اگرچه از هر فضایی به دلیل اینکه محفظه‌های ثابت واقعی وجود ندارد استفاده زیادی می‌کنند، اما نکته منفی این است که آب به همه جا می‌رسد، حتی زمانی که یک صفحه تقسیم‌کننده دارید.

حمام به سبک اتاق مرطوب
حمام به سبک اتاق مرطوب با پانل جداکننده

انواع درب برای کابین دوش

در واقع 5 نوع مختلف درب دوش وجود دارد که شامل درب های لولایی، محوری، کشویی، دوشاخه و درب دوش می شود. هر نوع مختلف کابین دوش دارای دری است که به بهترین وجه با طراحی آن سازگار است، اما ممکن است یک محفظه مشخص دارای طیفی از انواع درب باشد.

به عنوان مثال، بیشتر کابین دوش های چهارگانه دارای درهای کشویی هستند، اما می توان آنها را با درب های بازشو تکی چپ یا راست یا در برخی موارد با درب های دو بازشو تهیه کرد.

طیف وسیعی از انواع کابین دوش همراه با طیف وسیعی از انواع درب تضمین می کند که بدون توجه به نوع، اندازه یا شکل حمام شما مطمئناً ترکیبی را پیدا خواهید کرد که برای شما مناسب باشد.

درب کابین دوش لولایی

همانطور که از نام آن پیداست، یک درب دوش لولایی با استفاده از یک لولا به قاب محفظه یا پانل غواصی شیشه ای متصل می شود.

درب های دوش لولایی بیشترین دسترسی را به کابین دوش ارائه می دهند زیرا طبیعتاً می توان آنها را 180 درجه از موقعیت بسته باز کرد و به همین دلیل یکی از رایج ترین روش های ثابت کردن درب دوش در محل است.

در اکثر موارد، حداقل 2 لولا وجود دارد که در را به چارچوب یا پانل نگه می دارد، اما اگر خود درب سنگین باشد، ممکن است از 3 یا حتی 4 لولا استفاده شود.

درهای دوش لولایی معمولاً در کابین دوش مربع، مستطیل، طاقچه، بدون قاب و پنج ضلعی یافت می شوند.

درب دوش محوری

درهای دوش محوری همچنین دسترسی مناسبی به محفظه دوش دارند و به کاربر این امکان را می دهند که درب را کمی بیشتر از 90 درجه از موقعیت بسته باز کند.

در برخی موارد، برخی از درهای محوری می توانند هم به سمت بیرون و هم به داخل باز شوند.

اساساً درب از بالا و پایین در چند اینچ از لبه باز نشدن درب از طریق پین هایی که در براکت های روی قسمت سر و قسمت پایه قاب محفظه قرار می گیرند ثابت می شود.

اگرچه دهانه ایجاد شده توسط یک درب دوش محوری کمتر از یک درب لولایی است، اما به خودی خود محکم تر است و به همین دلیل اغلب برای درهای ضخیم تر و سنگین تر استفاده می شود.

درب دوش محوری
درب دوش محوری

درب دوش کشویی

درهای دوش کشویی اغلب در جاهایی استفاده می‌شوند که فضا محدود است، زیرا در مقابل باز شدن به داخل حمام، به داخل محفظه برمی‌گردند.

آنها به طور کلی در کابین دوش ربع به دلیل توانایی های اضافی صرفه جویی در فضا مشخص می شوند، اما همچنین می توانند در هر دو محفظه مربع، مستطیل و پنج گوش استفاده شوند.

درهای کشویی عموماً دارای دریچه‌هایی هستند که روی آن‌ها نصب شده‌اند که درون فرورفتگی‌هایی در بالا و پایین قاب محفظه قرار می‌گیرند و با باز شدن درب، رانرها درب را به داخل چارچوب می‌لغزند.

درب دوش تاشو

درب های دوش دوش دوباره برای موقعیت هایی که فضا محدود است بسیار مناسب هستند. آنها بر اساس “concertina” کار می کنند و در وسط لولا هستند. انتهای باز شدن درب به طور کلی دارای یک براکت کشویی ثابت در بالا و پایین است که چرخش به درب اجازه می دهد تا باز یا بسته شود.

در بیشتر موارد، درهای دوتایی به داخل محفظه باز می‌شوند و به کاربر اجازه می‌دهند وارد شوند و سپس آن‌ها را پشت سرشان ببندند.

درب های دوتایی به طور ایده آل برای طیف وسیعی از محفظه ها که شامل چهارگوش، مربع، مستطیل، طاقچه و پنج ضلعی هستند، مناسب هستند.

درب دوش دوش
درب دوش دوش

درب دوش در نوسان

درب های دوش متحرک به نوعی ترکیبی از مکانیسم های چرخشی و کشویی هستند که با هم کار می کنند تا درب به داخل محفظه دوش باز شود.

آنها دارای یک مسیر مخفی هوشمندانه هستند که یک درب با اندازه کامل را قادر می سازد بدون نیاز به هیچ مسیر کشویی تاشو یا بزرگی به داخل محفظه باز شود تا درب را از دیوارها یا سطوح دیگر دور نگه دارد.

درهای دوش متحرک یک راه حل عالی برای صرفه جویی در فضا هستند که برای طیف وسیعی از محفظه های مختلف از جمله پنج ضلعی، مربعی، مستطیلی و طاقچه مناسب است.

درهای دوش متحرک
درهای دوش متحرک

آخرین نکته ای که در بالا به طور خلاصه به آن اشاره کردیم، راه های مختلفی است که یک درب دوش مشخص می تواند باز شود.

درهای دوش اساساً در 6 نوع مختلف وجود دارند. باز شدن به سمت چپ یا راست به سمت بیرون، بازشوی سمت چپ یا راست به سمت داخل، کشویی یا تاشو.

هنگامی که به دنبال بهترین کابین دوش برای حمام خود هستید، به اقلام موجود در حمام خود توجه زیادی داشته باشید و جایی که آنها قرار دارند، به عنوان مثال، توالت در سمت چپ، راست یا سمت جایی که کابین دوش قرار است قرار گیرد، است؟ سینک به کجاست؟ آیا درست از جلو است یا کمی به سمت چپ و غیره.

توجه به این نکته بسیار مهم است، زیرا اگر یک محفظه با درب سمت راست می خرید اما حمام شما نسبتاً کوچک است و سینک در جلوی محفظه قرار دارد، ممکن است وقتی در را باز می کنید به سینک ظرفشویی برخورد کند و شما در واقع نمی توان وارد شد!

به طور کلی، درب های کشویی دوش بهترین راه حل هستند زیرا بهترین استفاده را از فضا می کنند، اما همیشه نمی توان نوع درب مورد نظر خود را با نوع محفظه ای که برای فضای حمام شما مناسب تر است مطابقت داد، مثلاً درهای کشویی را به طاقچه نصب کنید. محفظه دوش تقریبا غیرممکن خواهد بود.

انواع شیشه کابین دوش

علاوه بر تصمیم گیری در مورد اینکه چه نوع محفظه و درب برای حمام شما بهترین کارایی را دارد، باید تصمیم بگیرید که چه نوع و ضخامت شیشه ای را می خواهید استفاده کنید.

از نظر ضخامت شیشه، شیشه کابین دوش بر حسب میلی‌متر و ضخامت‌های آن شامل 4 میلی‌متر، 5 میلی‌متر، 6 میلی‌متر، 8 میلی‌متر، 10 میلی‌متر و در برخی موارد تا 12 میلی‌متر ضخامت است. به طور کلی، هرچه شیشه ضخیم تر باشد، گران تر و سنگین تر خواهد بود، اما همچنین از نظر ساختاری سخت تر و سخت تر خواهد بود.

با اکثر محفظه های ارزان تر و اساسی تر، آنها عمدتاً با استفاده از شیشه شفاف 4 میلی متری ساخته می شوند. اگرچه نسبتاً نازک است، اما در بیشتر موارد نرم می‌شود (سخت می‌شود) بنابراین به طور کامل برای استفاده روزمره قابل انجام است.

شیشه‌های ضخیم‌تر معمولاً برای محفظه‌های گران‌تر یا آن‌هایی که نیاز به ساختاری سالم دارند، مانند شیشه‌های مورد استفاده در یک محفظه بدون قاب یا به سبک پیاده‌رو که در برخی موارد نیاز به تحمل وزن خود دارد، در نظر گرفته می‌شود.

علاوه بر ضخامت شیشه، انواع مختلفی از پرداخت نیز وجود دارد که عبارتند از:

  • شیشه شفاف : همانطور که از نام آن پیداست، این نوع شیشه کاملا شفاف و شفاف است. شیشه شفاف رایج ترین نوع شیشه ای است که در کابین دوش استفاده می شود

 

  • شیشه مات : دارای ظاهری “مانند یخبندان” است که تیرگی شیشه را کاهش می دهد تا دید هر یک از افراد داخل محفظه را مبهم کند. به طور کلی، تنها یک طرف شیشه برای ایجاد اثر یخ زدگی حکاکی می شود و طرف دیگر را صاف و صاف می کند.

 

  • شیشه باران : شیشه باران نوعی شیشه طرح دار است که اثر باران یا قطرات آب را ایجاد می کند. مانند شیشه های مات، شیشه های بارانی دید هر کسی را در داخل کابین دوش پنهان می کند و فقط روی یک صورت طرح ریزی شده است.

 

  • شیشه قطبی : شیشه قطبی نیز نوعی شیشه طرح دار است و برخی از بالاترین سطوح حریم خصوصی را ایجاد می کند.

 

  • شیشه رنگی : این نوع شیشه همانطور که ممکن است حدس بزنید کمی رنگی است، معمولاً برنزی یا خاکستری است. در حالی که سطوح حریم خصوصی مرتبط با باران، شیشه های مات یا قطبی را تولید نمی کند، تا حدودی توانایی دیدن داخل محفظه را کاهش می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *