پله های چوبی و ساختارهای چوبی نقش بسیار نهن و انرزی بخشی در زندگی ما ایفا می کنند . پله های چوبی نمای بسیار زیبایی به محل زندگی ما می دهند
در این مطلب می خواهیم در مورد نرده های چوبی و مزایای و معایب آن بپردازیم . با ما همراه باشید .

انواع چوب برای ساخت نرده چوبی 

چوب بلوط

در میان انواع چوب برای ساخت راه پله و مبلمان کلاسیک است. به طور طبیعی قهوه ای روشن، با درمان مناسب می تواند طیف وسیعی از سایه ها را به خود بگیرد. به عنوان مثال، علاوه بر نوع طبیعی، بلوط برس خورده و بلوط سفید روغنی رایج هستند. چوب بلوط بسیار سخت و بادوام است.

چوب راش

راش یک ماده رایج در ساخت راه پله است، به ویژه در نسخه های “طبیعی” و “بخاردار”. در حالت طبیعی خود، با رنگ مایل به قرمز مشخص می شود که به لطف عملیات حرارتی در هنگام بخار دادن، واضح تر و همگن تر می شود. راش به دلیل دانه های چشمگیرش محبوبیت خاصی دارد.

چوب توس

چوب توس می تواند انتخاب مناسبی برای دوستداران دانه های نسبتاً نامحسوس باشد. برای مثال، چوب روشن و اغلب کمی زرد رنگ به سختی بلوط یا راش نیست، اما ظاهر بسیار هماهنگ پله ها را تضمین می کند.

افرا

اگرچه افرا نیز یکی از چوب های سخت نرم تر است، اما به دلیل ظاهر و خواص پردازش خوب، در ساخت راه پله بسیار محبوب است. رنگ پایه سفید متمایل به زرد آن با گذشت زمان تا حدودی تیره می شود و در نتیجه نمای بیرونی پله ها توسعه جذابی ایجاد می کند.

چوب گیلاس

چوب گیلاس نیز نسبتاً سخت است، اما به دلیل رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای و دانه‌های شفاف آن، چوب پلکانی نجیب و چشم نوازی محسوب می‌شود. اگر می خواهید به پلکان چوبی خود شخصیتی منحصر به فرد بدهید، می توانستید نوع مناسبی را با این چوب پیدا کنید.

چوب ساج

چوب استوایی متوسط ​​تا قهوه ای طلایی برای بسیاری آشنا است، به خصوص از طراحی مبلمان باغچه و به عنوان یک متریال پارکت. وزن کم و عمر طولانی آن مشخص می شود. با این حال، به دلیل دانه های بسیار چشمگیر آن، فقط برای پله هایی مناسب است که آگاهانه این ویژگی را برمی دارند و از آن استفاده می کنند.

خاکستر چوب

چوب خاکستر نیز یکی از کلاسیک های ساخت راه پله است. می توان آن را در رنگ طبیعی قهوه ای متوسط ​​و همچنین در انواع خاکستر برس دار و خاکستر دودی استفاده کرد. مورد دوم مخصوصاً برای دوستداران رنگ های چوب تیره جذاب است – به خصوص به این دلیل که چوب خاکستر با دانه ای به وضوح قابل مشاهده است.

چوب ونگ

پله های ساخته شده از چوب Wengen بسیار نادر هستند – و بنابراین منحصر به فرد تر. این گیاه از آمریکای مرکزی می آید و چوب آن رنگ بسیار تیره ای دارد.

گردو

به عنوان احتمالاً شناخته شده ترین چوب گرانبها، گردو نیز نقش مهمی در ساخت راه پله ایفا می کند. این نام، چوب درخت گردو را پنهان می کند که با رنگ بسیار تیره اش تحت تأثیر قرار می گیرد.

نارون

سنجد یکی از چوب های سخت بومی با مواد خوب اما خواص فرآوری دشوار است. به همین دلیل است که چوب سبز مایل به قهوه ای در ساخت راه پله چندان رایج نیست.

بامبو

یک نامزد عجیب و غریب برای ساخت پله بامبو است. برای اینکه اصلاً بتوان از آن برای ساخت پله استفاده کرد، چندین پایه بامبو باید به هم فشرده شوند. با این حال، این ماده با ظاهر بسیار متمایز و مهمتر از همه، وزن بسیار سبک آن مشخص می شود.

پله چوبی

مزایای یک راه پله ساخته شده از چوب

چوب که یکی از پرطرفدارترین و آزمایش شده ترین مصالح ساختمانی است، در طول سالیان متمادی هرگز از مد نیفتاده است. دلایل خوبی برای این وجود دارد و در مقایسه با پله های ساخته شده از مواد دیگر، یک راه پله چوبی نیز تعدادی مزیت دارد:

پله چوبی

نما و زیبایی بصری 

یک راه پله ساخته شده از چوب باعث می شود اتاق احساس گرما، سرزنده، دنج و راحت کند. چوب مواد طبیعی را می توان در هر مکانی، در یک محیط نسبتاً روستایی، ساده یا بی انتها و همچنین در یک محیط مدرن، زیبا یا با طراحی خالص ادغام کرد. بسته به سلیقه شخصی، انواع مختلفی از چوب برای راه پله چوبی وجود دارد. از چوب هایی مانند راش، افرا، بلوط و زبان گنجشک به ویژه برای پله ها استفاده می شود، اما گیلاس یا گردو نیز بسیار محبوب هستند. از چوب های نرم مانند صنوبر یا کاج نیز در ساخت پله استفاده می شود، اما تا حدودی حساس تر از چوب های سخت است و بنابراین برای قطعات پله های پرکاربرد مناسب نیست. بامبو، چوبی با رشد سریع و بسیار مقاوم، نیز در سال های اخیر اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است.

 

تنوع گزینه های طراحی

یک راه پله چوبی را می توان بسیار جداگانه طراحی کرد. از یک طرف، این به دلیل انواع مختلف چوب با ظاهر مشخص و تن رنگ های متفاوت است. از سوی دیگر، چندین روش ساخت راه پله چوبی وجود دارد. به عنوان مثال، راه پله چوبی را می توان به عنوان یک راه پله با ریسمان، به عنوان یک پله تکیه گاه، به عنوان یک راه پله پیچ و مهره یا به عنوان یک راه پله مارپیچ طراحی کرد. گزینه‌های طراحی فردی بیشتر ناشی از رنگ‌های مختلف و همچنین ترکیب با مواد دیگر مانند فلز یا شیشه است. همچنین امکانات بی شماری برای طراحی نرده پله و پایه ها وجود دارد. با این حال، به طور کلی، توصیه می شود که یک طراحی بی زمان تر را انتخاب کنید. در غیر این صورت ممکن است اتفاق بیفتد اینکه سازنده در طول زمان از طراحی بیش از حد عجیب و غریب خسته شود یا اینکه با تغییر امکانات، طرح دیگر به درستی مطابقت ندارد. چند نمونه از این که چگونه یک راه پله چوبی می تواند به نظر برسد را می توان در اینجا مشاهده کرد:

پله چوبی

طول عمر

چوب به طور کلی یک ماده قوی و بادوام است. علاوه بر این، چوب آب و هوای اتاق را بهبود می بخشد و احساس خوشایندی را بر روی پاهای شما تضمین می کند، زیرا چوب نیز هنگام بالا رفتن از پله ها با پای برهنه احساس گرما می کند. از نظر بهداشتی، نگهداری از راه پله چوبی بسیار آسان است. بنابراین کافی است پله ها را به طور مرتب جارو یا جارو بکشید و گهگاه با یک پارچه مرطوب پاک کنید.

 

آکوستیک و وزن

یکی دیگر از مزایای راه پله های چوبی خاصیت آکوستیک آن است. برخلاف پلکانی که از سنگ، فلز یا با سطح کاشی ساخته شده است، چوب بخش زیادی از صدای پا را جذب می کند. علاوه بر این، یک راه پله چوبی وزن کمتری نسبت به یک پلکان ساخته شده از فلز یا سنگ دارد و بنابراین فشار کمتری بر روی استاتیک وارد می شود.

پله چوبی

قیمت

آخرین اما نه کم اهمیت، هزینه یک راه پله چوبی خود گویای آن است. در مقایسه با سازه های سنگی، بتنی، شیشه ای یا فلزی، پلکان چوبی معمولاً با هزینه کمتری در دسترس است. علاوه بر این، درخواست‌های طراحی فردی معمولاً می‌توانند بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر اجرا شوند، زیرا حتی الگوها و حکاکی‌های دقیق معمولاً هزینه‌های کمتری نسبت به سنگ‌تراشی یا کار آهن‌کاری دارند. اما یک راه پله چوبی در درازمدت مزایای هزینه ای نیز دارد. یک راه پله چوبی را می توان چندین بار سمباده زد و دوباره کار کرد و در صورت آسیب شدید معمولاً می توان عناصر مربوطه را تعمیر یا تعویض کرد.

 

معایب یک راه پله چوبی

ضعف عمده پلکان چوبی حساسیت آن به آب و آفات است. برای اینکه یک راه پله چوبی تا زمانی که ممکن است زنده بماند، باید به طور منظم با مراقبت از چوب و نگهدارنده چوب درمان شود. یکی دیگر از نقاط منفی کوچک می تواند این باشد که چوب با گذشت زمان تغییر می کند، به عنوان مثال تیره یا محو می شود. بنابراین بسیار مهم است که از یک متخصص مشاوره بگیرید. او نه تنها می تواند مناسب ترین نوع چوب را توصیه کند، بلکه می تواند خواسته ها و ایده های مشتری را به شکلی محکم، مطمئن و با کیفیت اجرا کند.

پله چوبی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *