پارکت ها همان چیزی هستند که نمای گرفته ی خانه ی شما و یکنواختی را از میان خواهند برد . اما پارکت ها از چه چیزی ساخته شده اند و چگونه می توان به مزایا و معایب پارکت کردن خانه پی برد . با گروه یونیک همراه باشید تا به بررسی این عوامل بپردازیم .

انواع پارکت 

پارکت در طول صنعتی شدن در قرن 19 راه خود را به ساختمان های مسکونی باز کرد. در آن زمان، پارکت نواری ساخته شده از عناصر چوبی باریک مدرن بود و به لطف میخ های فولادی نازک و چسب های بهتر، چیدمان پوشش کف که زمانی بسیار پیچیده بود، ساده شده بود. پوشش لاکی که در دهه 1950 ایجاد شد، مراقبت از پارکت را آسان کرد. از آن زمان، پارکت نماینده در منطقه نشیمن ضروری شده است.

پارکت از جنس چوب جامد است

 

پارکت شامل عناصر چوب سخت یا چوب نرم است که با چوب سخت روکش شده است . اصولاً می توان پارکت تک لایه و چند لایه را تشخیص داد. در حالی که پارکت تک لایه از چوب جامد تشکیل شده است، پارکت چند لایه از دو یا سه لایه تشکیل شده است که لایه رویی نیز از چوب جامد است. به این نوع پارکت آماده نیز می گویند. هرچه لایه چوب جامد پارکت ضخیم تر باشد، اغلب می توان آن را سمباده زد و مجدداً درزگیری کرد.

در گذشته، تکه های کوچک چوب را برای شکل دادن به الگوها می چسباندند و برای پارکت جامد یا پانلی روی زمین ثابت می کردند. کار دستی مفصل پس از سنباده زدن مهر و موم شد. امروزه می توانید این نوع پارکت را به صورت آماده بر روی یک کف ثابت خریداری کنید. پارکت لایه ای یک نوع پارکت چند لایه با لایه سایش نازک و در نتیجه عمر مفید کوتاه است.

 

تقریباً هر رنگ چوبی امکان پذیر است

 

علاوه بر این، کف پارکت در طراحی سطح آن، به اصطلاح مرتب سازی، متفاوت است. انواع مختلفی از چوب برای انتخاب وجود دارد، از افرا تا گلابی یا زیتون تا سرو. هر پارکتی جذابیت و رنگ بندی خاص خود را دارد. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک کف پارکت روشن داشته باشید، چوب خاکستر، بلوط یا توس مناسب است، مرباو به رنگ قرمز می رود و ونگ متعلق به چوب های تیره است. هیچ دو سطح چوبی شبیه هم نیستند و این یکی از دلایل محبوبیت روزافزون کفپوش پارکت است. تنوع انواع چوب ، رنگ‌ها و شکل‌ها به گزینه‌های طراحی منحصربه‌فرد با پارکت اجازه می‌دهد و متناسب با هر سبک مبلمانی است.

 

برای گذاشتن پارکت

 

وقتی در مورد نوع چوب تصمیم گرفتید، نوبت به چیدن پارکت می رسد. انواع مختلفی وجود دارد . از پارکت تک نواری کلاسیک گرفته تا پارکت با طرح  استخوان  تا پارکت با ساختار بافت مانند  . چیزی برای هر سلیقه، اندازه اتاق و سبک مبلمان وجود دارد.

نوارهای پارکت جداگانه را می توان در الگوهای مختلف مونتاژ کرد. به طور سنتی، امروزه پارکت ها هنوز با استفاده از زبانه و شیار، زبانه و شیار یا سیستم کلیک با هم ثابت می شوند. می توان آن را به طور کامل به کف زیرین چسباند یا به عنوان یک کف شناور قرار داد. با این حال باید فاصله ای در حدود 1.5 سانتی متر به دیوار بگذارید، زیرا پارکت چوبی جامد نیز کار می کند. از آنجایی که پارکت از چوب محصول طبیعی تشکیل شده است، صدا و صداهای پا را منتقل می کند. عایق صدای ضربه به عنوان لایه زیرین توصیه می شود. یک فیلم پلی اتیلن در برابر افزایش رطوبت محافظت می کند و از تورم کف پارکت جلوگیری می کند. به دلیل هدایت حرارتی عالی، پارکت به ویژه برای گرمایش از کف مناسب است .

 

پارکت به عنوان یک مصالح ساختمانی زیست محیطی و پایدار

هنگام خرید کفپوش پارکت، باید مطمئن شوید که چوب از جنگلداری پایدار می آید . این بدان معناست که فقط به اندازه رشد واقعی از جنگل ها برای تولید پارکت چوب گرفته می شود. به این ترتیب، جنگل ها سالم می مانند و به طور مداوم به تمیز کردن فضای ما کمک می کنند – و با کف پارکت هیچ وجدان بدی در آپارتمان وجود ندارد.

علاوه بر این، پردازش و دفع پارکت و سایر کفپوش های چوبی به انرژی کمتری نسبت به سایر مصالح ساختمانی مانند پلاستیک نیاز دارد. عمر طولانی و عملیات سطحی با روغن ها و لاک های زیست محیطی نیز پارکت را بسیار دوستدار محیط زیست می کند. اگر پارکت باید در نهایت دور ریخته شود، می توان عناصر چوبی را بیشتر پردازش کرد: از پارکت استفاده نشده می توان به عنوان مثال برای تولید انرژی یا تولید نئوپان استفاده کرد.

مزایای پارکت

بیایید با جنبه‌های مثبتی که پارکت را مشخص می‌کند، شروع کنیم، آنهایی که بر اساس شنیده‌ها هستند اما هنوز هم درست هستند:

    • عایق حرارتی با توجه به خواص طبیعی چوب.
    • آکوستیک عایق ، که به لطف پانل های عایق ویژه می توانید آن را افزایش دهید.
    • مقاومت در برابر سایش و پارگی به همین دلیل از پارکت در ساخت و ساز گیاهان نیز استفاده می شود. مورد استفاده در اماکن ورزشی؛
    • افزایش ارزش املاک و مستغلات ، یعنی در مورد فروش خانه با کف پارکت ارزش آن بیشتر از سایرین است که آن را ندارند.
    • زیبایی و ارزش زیبایی شناختی بالا ؛
    • انتخاب گسترده ، انواع چوب، رنگ‌ها، طرح‌ها، ما طیف گسترده‌ای از انواع را انتخاب می‌کنیم تا به خانه یک حس بسیار شخصی بدهیم.
    • منحصر به فرد بودن ، هیچ پارکتی نمی تواند شبیه به دیگری باشد. هر تکه چوب با رگه ها و گره های خاص خود منحصر به فرد است.

 

  • آب بندی مناسب 

    فقط آب بندی مناسب پارکت را به یک کفپوش بادوام تبدیل می کند. راه های مختلفی برای این کار وجود دارد. با روغن ها ، بین روغن های سخت کننده و روغن های سخت کننده تمایز قائل می شوند. هر دو سیستم یک لایه بسته را تشکیل نمی دهند، بلکه نشان دهنده اشباع منافذ باز هستند.چوب می تواند تنفس کند، اما در مقابل آب، پاشیدن چربی یا سایر آلاینده ها نیز حساس است.

    یک جایگزین برای روغن های خالص، سیستم های روغن واکس هستند. در اینجا روغن به عمق منافذ پارکت نفوذ می کند، در حالی که موم روی سطح باقی می ماند. در آنجا اثر ضد لغزش، کثیفی و ضد آب دارد. مهر و موم های رزین مصنوعی روغن نیز اثر مشابهی دارند. با این حال، این ها حاوی حلال هایی هستند که در طول پخت در هوا آزاد می شوند. یک فیلم جامد، مقاوم در برابر آب و مقاوم در برابر مکانیکی روی پارکت تشکیل شده است.

    پارکت را می توان تنها با موم نیز آب بندی کرد. این خاصیت ضد آب دارد و از پارکت در برابر کثیفی و سایش محافظت می کند. در اینجا بین اپیلاسیون سرد و اپیلاسیون گرم تفاوت قائل می شود. علاوه بر روغن‌ها و موم‌های طبیعی، لاک‌های مبتنی بر آب برای پارکت اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کنند. آنها حاوی نسبت کمی از حلال ها هستند، محافظت کافی را ارائه می دهند، پردازش آسان و غیر قابل اشتعال هستند.

    درزگیرهای پلی اورتان برای کف پارکت های پرکاربرد مناسب هستند. اینها از رزین های پلی استر، ایزوسیانات های پلیمری و حلال ها تشکیل شده اند. از مزایای این مهر و موم می توان به چسبندگی خوب و مقاومت شیمیایی بالا اشاره کرد. یک فیلم بسته و الاستیک سخت روی پارکت تشکیل شده است که مقاومت بالایی را در برابر تأثیرات مکانیکی تضمین می کند. پارکت ضد آب می شود، اما به دلیل درزگیری متراکم، اثر تنظیم کننده رطوبت خود را از دست می دهد.

    مراقبت از کف پارکت نسبتاً آسان است. به عنوان یک قاعده، خشکشویی با جارو، جاروبرقی و هر چند وقت یکبار دستمال مرطوب کافی است. برای جلوگیری از خط و خش، توصیه می شود مبلمان را به گلاید نمدی مجهز کنید و یک برف پاک کن خوب جلوی درب ورودی قرار دهید. بنابراین شن و ماسه و سنگ فرصتی برای خراشیدن کف پارکت نجیب ندارند.

    معایب پارکت

    • صدا و صداهای پا را منتقل می کند
    • ترک ها و شکاف ها امکان پذیر است
    • فقط مشروط برای مناطق مرطوب مناسب است
    • بسته به الگوی قرار دادن پیچیده است

 انواع چوب مناسب برای حمام

پارکت برای پاها گرم است، به همین دلیل است که راه رفتن با پای برهنه روی کفپوش چوبی بسیار لذت بخش است. پس چرا در حمام هم پارکت نباید کار کرد . این کار برای مدت طولانی توصیه نمی شد زیرا پارکت به آب حساس است و در تماس با رطوبت متورم می شود. در حال حاضر پارکت مناسب برای استفاده در حمام وجود دارد.

هنگام گذاشتن پارکت در حمام، نوع چوب مناسب اهمیت دارد. چوب هایی که به طور طبیعی تمایل به جذب رطوبت کمتری دارند بهترین گزینه هستند. چیدمان باید تا حد امکان کامل باشد، یعنی اتصالات باید تا حد امکان محکم باشد و کف پارکت باید در سرتاسر افقی باشد تا گودالی ایجاد نشود. به جای لاک، درمان با روغن یا موم توصیه می شود. لاک بسیار ضد آب است، اما آب می تواند از طریق کوچکترین شکاف ها به پارکت نفوذ کند و باعث آسیب نامطلوب به چوب شود. مفاصل لبه باید علاوه بر این با بتونه مهر و موم شوند. هر کسی که به طور مرتب روغن یا موم مهر و موم را تازه می کند و پس از حمام کردن یا دوش گرفتن، پارکت را خشک می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *