کرتین وال چیست 

در واقع سیستم کرتتین وال به اصطلاح سازه های با نمای کامل شیشه ای می توان نام برد. سیستم کرتین وال یکی از عناصر تکنولوژی نما در ساختمان های مرتفع را تشکیل می دهد. نماها شامل دیوار پنجره، عناصر روکش و دیوارهای پرده ای است که پوشش بیرونی ساختمان را ایجاد می کند. سیستم‌های کرتین وال در حال حاضر دارای اهمیت ساختاری مشابه با سایر عناصر سازه‌ای ساختمان هستند. از آنجایی که در معرض اتمسفر بیرونی بیشتری قرار دارد، باید به درستی طراحی، نصب و نگهداری شود و عملکرد و پایداری آن در نظر گرفته شود.

فهرست:

  • کارکرد کرتین وال در ساختمان ها
    • حذف نفوذ آب
    • نفوذ ناپذیری هوا
    • مقاومت در برابر باد، عملکرد حرارتی و صوتی
    • سطوح خورشیدی
  • انواع سیستم کرتین وال
  • اجزای یک کرتین وال
    • جزئیات قاب بندی کرتین وال
    • رفتار سازه کرتین وال

کاربرد کرتین وال در ساختمان ها

حذف نفوذ آب

نفوذ آب عملکرد اساسی یک نما است. در اینجا آوردن یک سیستم پانل پرده آب بندی شده کاملا غیر قابل نفوذ امکان پذیر نیست. از این رو دو مرحله پیشگیری قرار می گیرد. سطح اولیه که در آن دفاع کامل از آب انجام می شود و در صورت عدم موفقیت یک سطح ثانویه که در آن جهت تخلیه آب نفوذ یافته باید ارائه شود.

نفوذ ناپذیری هوا

این عملکرد بیشتر یک نگرانی محیطی برای کاهش انتشار دی اکسید کربن به دلیل سرعت از دست دادن یا افزایش گرما در محیط خارجی و داخلی است.

مقاومت در برابر باد و عملکرد حرارتی و صوتی

اعمال باد توسط سیستم روکش فلزی به طبقات ساختمان منتقل می شود که به عنوان یک تکیه گاه خطی عمل می کنند. سیستم‌های روکش ساختمان که از پانل‌های بزرگ تشکیل شده‌اند، معمولاً یک طرفه هستند. بنابراین هر طبقه یک سطح از بار باد را در ساختمان تحمل می کند . عملکرد عایق حرارتی که برای نما به منظور کاهش مصرف انرژی و انتشار CO 2 به شدت ضروری است. مواد عایق برای هر دو قسمت مات و شفاف ارائه می شود. عایق صوتی نیز بین محیط داخل و خارج و عمدتاً ساختمان شهر محور ضروری است. عناصر ساختاری عظیم دارای عایق صوتی بالاتری مانند بنایی یا سازه های بتنی هستند.

سطوح خورشیدی

این را می توان با ارائه یک پوشش کنترل خورشیدی انتخابی بر روی یکی از سطوح شیشه کاهش داد. این پوشش انتخابی نامیده می شود زیرا تابش خورشیدی با طول موج های مختلف به طور انتخابی از پوشش عبور می کند: طول موج های مرئی نور آزادانه تر از طول موج های فروسرخ عبور می کنند. به عنوان مثال، فضاهای نمایشگاهی یا نمایش مواد ممکن است در اثر تشعشعات فرابنفش دچار تخریب شوند. برای این کار می توان یک فیلم بازدارنده UV را روی سطح لعاب اعمال کرد.

انواع سیستم کرتین وال

سیستم های کرتین وال سیستم های پیش ریخته گری کارخانه ای هستند. آنها در سایت خریداری شده و مونتاژ می شوند. اینها بر اساس نحوه مونتاژ هر جزء دو نوع هستند.

  • سیستم استیک کرتین وال
  • سیستم دیوار پرده یکپارچه

سیستم استیک کرتین وال شامل اجزای آن است تا تکه تکه بر روی ساختمان در محل مونتاژ شوند. اینها عمدتاً در ساختمانهای کم ارتفاع یا مناطق کوچک نصب می شوند. زیرا برای رسیدن به ارتفاعات بالاتر دسترسی خارجی ضروری است. برای این نیازهای اضافی مانند داربست، جرثقیل و غیره مورد نیاز خواهد بود. سیستم فوق از مزیت هزینه حمل و نقل کم برخوردار است زیرا تنظیمات در محل امکان پذیر است. اما مصرف زمان و نیروی کار بالا بوده است. سیستم های کرتین وال یکپارچه شامل مونتاژ با استفاده از واحدهای به هم پیوسته است که از کارخانه خریداری می شود. کل قطعات با هم به صورت یک واحد از کارخانه خریداری می شوند. نصب انفرادی هر جزء مانند سیستم دیوار پرده چسبنده ضروری نیست. اندازه دیوارهای پرده واحد بستگی به ارتفاع کف تا کف ساختمان دارد. از این رو هنگام برنامه ریزی عمق نما باید نحوه حمل و نقل و نصب را در نظر داشت. این سیستم عمدتاً در ساختمان های مرتفع استفاده می شود. این کار نیازی به تکیه گاه های خارجی مانند جرثقیل یا داربست ندارد. فقط جرثقیل های کوچک یا یک بالابر موقت را می توان روی زمین نگه داشت تا در هنگام نصب کمک کند. این سیستم به دلیل ساخت کارخانه ای از مزایای ساخت سریعتر و کیفیت بالاتر بهره می برد.

اجزای تشکیل دهنده کرتین وال 

واحد کامل از عناصر ساختاری زیر تشکیل شده است

  1. ترانسوم
  2. مولیون
  3. اکسپنشن
  4. کاور گپ
  5. براکت

ترانسوم یا ریل های افقی اعضای افقی روی پانل کرتین وال هستند. مولیون ها یا ریل های عمودی به دال لبه یا تیر متصل می شوند. اینها عمدتاً در تحمل وزن مرده دیوار پرده نقش دارند. در سیستم دیوار پرده معمولی یا چسبنده، هر سیستم باید یکی پس از دیگری قرار گیرد. بررسی کیفیت بالا و دقت لازم برای نصب. اما در سیستم واحد، محصول کارخانه به تنهایی به صورت دو واحد می آید که باید به هم متصل شوند.

جزئیات قاب بندی کرتین وال

سیستم یکپارچه با تقسیم مولیون ها و تبدیل هایی که در محیط های پانل مشهود است .

در مورد کرتین وال چسبناک، هیچ گونه شکافی وجود ندارد که همه یک واحد را تشکیل می دهند. در طول دهانه های طولانی تر، نیاز به گذرگاه میانی وجود خواهد داشت که اساساً کل پانل عمودی را به دو قسمت تقسیم می کند. به منظور جلوگیری از تراکم، مولیون ها و ترانسوم از نظر حرارتی شکسته می شوند. این از پل سرد جلوگیری می کند.

منافذ هوا کرتین وال

تنگی هوا عمدتاً با مسئله نفوذپذیری آب سروکار دارد. برای جلوگیری از این امر از واحدهای عایق (یونیت های لعابدار) استفاده می شود. علاوه بر آن یک واشر ارائه می شود که منجر به تخفیف می شود. هر آبی که به داخل واشر حرکت می‌کند، منجر به تخفیف می‌شود که به نوبه خود از طریق اتصالات ترانسوم یا انتهای ملیون‌ها تخلیه می‌شود.

رفتار سازه های کرتین وال 

مطالعات گذشته نشان داده است که به نظر می رسد دیوارهای پرده در برابر نیروهای جانبی عمدتاً زلزله مقاوم هستند، اما میزان خسارت وارده قابل اندازه گیری است. حتی اگر آسیب قابل ترمیم باشد، ضرر اقتصادی و تاخیر در فعالیت تجاری وجود دارد. دیوارهای پرده از عناصر سازه ای ساختمان محسوب می شوند. از آنجایی که به عنوان پارتیشن بین محیط بیرونی و داخلی ساختمان عمل می کند، در انتقال بارهایی که برای پایداری سازه عمل می کند، نقش دارد. بارهای ناشی از باد را به سازه اولیه منتقل می کند. در برابر لرزه نیز مقاومت می کندشتاب هایی که سرنشینان را راحت می کند. به غیر از این، باید در برابر بارهای گرانشی که از آن عبور می کند مقاومت کند. هنگام در نظر گرفتن دوام ساختمان، دیوارهای پرده نقش موثری در انطباق با محدوده های مختلف دمایی دارند. دلیل این امر در ساختمان‌های مرتفع است، زیرا تعداد طبقات دما بالا به نظر می‌رسد و برای ساکنینی که در آن طبقات کار می‌کنند یک عامل خطر است. همچنین لازم است در برابر نفوذ آب مقاومت داشته باشد و از این رو خوردگی را متوقف کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *