در این مطلب میخواهیم بپردازیم به راه پله چوبی که بسیار زیبا و دلنشین هستند و نمای بسیار زیبایی را به محل زندگی شما القا می کنند . راه پله ها نقش مهمی در زیبایی خانه  مخصوصا خانه و ویلاهای دوبلکس ایجاد می کنند . با گروه یونیک همراه باشید تا در ادامه ی مطلب به تمامی مزایا و معایب و نصب راه پله چوبی بپردازیم .

راه پله چوبی

پله های چوبی: انواع ساخت و ساز، تکمیل و گزینه های مراقبت

چه ساخت و ساز جدید و چه ساختمان موجود: پله های چوبی یکی از محبوب ترین انواع پله ها هستند. ما انواع ساختمان، سطوح و گزینه های مراقبت را توضیح می دهیم.

 

 

چوب یکی از قدیمی ترین مصالح شناخته شده در ساخت خانه است. پله های چوبی به طور خاص از محبوبیت دائمی در فضای داخلی برخوردار هستند. آنها با ظاهر طبیعی خود فضایی دنج را در خانه ایجاد می کنند. پله های چوبی جامد را می توان چندین بار بازسازی کرد و عمر طولانی دارد.

 

مزایا و معایب راه پله چوبی

  • پله های چوبی ظاهری دنج دارند و با سبک زندگی فردی سازگار هستند. پله های چوبی قدیمی با نرده های برگردان ظاهری روستایی دارند و اغلب با رنگ های طبیعی طراحی می شوند. سپس دانه معمولی چوب حفظ می شود. فرم‌های ساده برای ساختمان‌های معاصر و حتی مینیمالیست مناسب هستند. ویلاهای شهری از پله های چوبی که با رانرهای نساجی رنگ شده یا پوشانده شده اند بهره می برند.

 

  • بازسازی پله های چوبی راحت تر از پله های فلزی یا بتنی است. در صورت وجود خراش یا خراش در چوب، سطوح را می توان سمباده زد و دوباره آب بندی کرد.

 

  • کسانی که دوست دارند پابرهنه بروند از پله های چوبی نیز بهره مند می شوند. زیرا آنها چاپلوسان واقعی پا هستند حتی روی پای برهنه، چوب احساس گرما می کند و وقتی راه می روید چشمه می زند.

 

  • هنگام خرید راه پله چوبی، حفاظت از محیط زیست نقش مهمی ایفا می کند. زیرا چوب یک ماده خام تجدید پذیر از طبیعت است.

 

  • برخی نگهداری از سطوح را در مقایسه با راه پله بتنی یک نقطه ضعف می دانند . پله های چوبی روغنی یا موم شده هر از چند گاهی نیاز به طراوت دارند. پله های چوبی لاکی حتی باید در طول بازسازی به طور کامل سمباده شوند.

 

  • با گذشت سالها، پله های چوبی شروع به ترکیدن می کنند. با این حال، متخصصان می توانند با چند ترفند فنی، خش خش را به حداقل برسانند.

 

  • نرده ممکن است مجبور باشد روی پله های چوبی در ساختمان های قدیمی مقاوم سازی شود . بسیاری از نرده های قدیمی کمتر از 90 سانتی متری هستند که طبق مقررات امروزی لازم است. 
    جهت مشاوره و نصب نرده شیشه ای ، نرده استیل و مدل های دیگر با ما تماس بگیرید .شماره تماس با گروه یونیک :

    021-22346623
    021-22346603
    09129321380

    انواع ساخت پله های چوبی

    پله های چوبی به عنوان کانون اصلی یک خانه، نه تنها کاربردی هستند، بلکه از نظر معماری نیز اجزای مهمی هستند. انواع مختلفی از ساخت و ساز برای انتخاب در بازار وجود دارد.

    پله های مستقیم

    پله های مستقیم کلاسیک هستند. با پلان مستطیل شکل خود، آنها را می توان کاملاً در راهروها ادغام کرد. اغلب فضای ذخیره سازی زیر پله ها برای کمد یا کمدهای سفارشی وجود دارد. بر اساس ارتفاع طبقاتی معمولی سه متری، راه پله مستقیم حدود 4.8 متر طول دارد. اگر ارتفاع بیشتری باید غلبه کرد یا فضای کافی وجود نداشت، پله های چوبی با فرود میانی نصب می شود. آنها به خصوص خانه دار به نظر می رسند.

    پله های مارپیچ

    پله های مارپیچ نیز محبوب هستند. آنها دارای پله های منحنی هستند و در یک خط مستقیم نمی روند. پله‌های آن‌ها ظاهری گوه‌ای دارد و در سمت دیوار پهن‌تر، اما در داخل پله‌ها باریک‌تر است.

    پله های رشته ای

    پلکان های با بنددار اغلب در ساختمان های قدیمی به ویژه یافت می شوند. ویژگی معمول آن: تخته های چوبی (رشته ها) در طرفین ساختار باربر پله ها را تشکیل می دهند. به عنوان یک قاعده، رشته ها به یک یا دو طرف دیوار متصل می شوند و قابل مشاهده هستند. خود پله ها در این رشته ها تعبیه شده و به هم متصل می شوند تا یک واحد جدانشدنی را تشکیل دهند. نرده ها نیز معمولا از چوب ساخته می شوند.

    پله های استیل

    به پله های رشته ای، پله های زینتی نیز گفته می شود. ویژگی خاص آنها: پله ها در پانل های جانبی تعبیه نشده اند، بلکه روی یک ساختار حمایت کننده، تیرهای پشتیبانی قرار دارند. آنها می توانند از چوب، فولاد یا آلومینیوم ساخته شوند و به صورت تکی (پله های تک ریلی) یا با دو عنصر باربر (پله های دو ریلی) نصب می شوند. پله های چوبی با رولپلاک، نوار لگن یا پیچ بسته می شوند. نرده لازم است .

    پله های تا شده

    راه پله های چوبی تا شده به ویژه در ساخت و سازهای مسکونی مدرن به طور فزاینده ای محبوب می شوند. آج ها و رایزرهای عمودی به یکدیگر متصل می شوند تا یک واحد جامد را تشکیل دهند و ظاهری تا شده دارند. در طرف بسته آنها با پیچ و مهره به دیوار بسته می شوند. به نظر می رسد که کل راه پله از یک تکه ساخته شده است و فضایی مطبوع و تقریباً فیلیگر دارد. این باعث می شود راه پله تا شده برای راه پله های باریک جالب باشد.

    پله های مارپیچ یا پله های مارپیچ

    از جمله اشکال خاص در میان پله های چوبی هستند. پلکان مارپیچ مانند یک ستون مستقل به نظر می رسد که از روی پله ها به سمت بالا می رود. ترکیبی از فولاد و چوب محبوب هستند. پله ها در اطراف پست مرکزی فولادی پایدار قرار گرفته اند، نرده ها در امتداد بیرون قرار دارند. عرض دویدن 80 سانتی متر برای راه پله مارپیچ الزامی است. ویژگی پلکان مارپیچ: در مقایسه با سایر پله ها فضای کمتری نیاز دارد

    کدام چوب برای پله های من مناسب است؟

    در اصل، پله های چوبی را می توان از انواع مختلفی از چوب ساخت. چوب سخت معمولاً گرانتر از چوب نرم است. آج های ساخته شده از چوب های سخت مانند بلوط، راش، زبان گنجشک یا افرا و گردو بسیار پرطرفدار و به ویژه سخت پوشیده شده اند. پله های چوبی ساخته شده از توس نرم، کاج یا صنوبر اغلب در ساختمان های موجود یافت می شود.

    ترکیبی از انواع چوب نیز امکان پذیر است: در حالی که پله ها از چوب سخت ساخته شده اند، از چوب نرم روی رشته ها یا نرده ها استفاده می شود. با این حال، به خاطر داشته باشید که ترکیب گونه های چوبی می تواند به ظاهری ناهمگن منجر شود. در اینجا ممکن است مجبور شوید با یک لعاب رنگدانه رنگی برای ایجاد یک سطح یکنواخت کمک کنید.

    طبیعی یا رنگی: چگونه سطوح راه پله چوبی خود را طراحی کنم؟

    نحوه طراحی سطوح در درجه اول یک سوال سلیقه شخصی است. در اصل، پله های چوبی را می توان روغن کاری یا واکس، لعاب یا لاک زدایی کرد. طبیعی ترین درمان با روغن موم سخت است. هم در برابر کثیفی و هم در برابر رطوبت محافظت می کند و درخشندگی مات دارد. ظاهر چوب طبیعی حفظ شده است. مراقبت از روغن موم سخت آسان است. زیرا سطوح کدر را می توان به طور انتخابی تازه کرد. این کار هر دو تا سه سال با استفاده معمولی ضروری است.

    پله های لعاب دار نیز امکان پذیر است. با آنها می توانید رنگ راه پله چوبی را به طور نامحسوس تغییر دهید، اما دانه ها قابل مشاهده هستند.

    روکش های شفاف همچنین دید دانه های چوب را حفظ می کند. با این حال، هنگام راه رفتن، دیگر روی چوب طبیعی راه نمی روید، بلکه روی یک لاک مهر و موم شده است. شما باید آن را دوست داشته باشید. اگر رنگ در نقطه‌ای از بین رفت، پله‌ها را باید سمباده زد و دوباره رنگ کرد. کار مجدد انتخابی در اینجا امکان پذیر نیست.

    لاک‌های مات، سایه‌های منتخب را روی راه پله‌های چوبی تداعی می‌کنند.

    نکته: آج های ساخته شده از چوب نرم نباید لاک زده شوند. آنها می توانند در طول زمان با استفاده منظم شکسته شوند.

    پله های چوبی پیش ساخته

    پله های چوبی را می توان به صورت جداگانه در محل تولید کرد یا به عنوان یک جزء نهایی استفاده کرد. مورد دوم برای سازندگان نقطه ضعفی نیست، زیرا پله های پیش ساخته نیز در اشکال و اندازه های مختلف امکان پذیر است. معمولی برای راه پله چوبی به عنوان یک قطعه تمام شده: در ماژول های تمام شده تحویل داده می شود و در محل استفاده می شود یا ماژول ها به یکدیگر متصل می شوند.

    سازنده باید از مزایا و معایب آگاه باشد: چون پله ها در محل ساخته نمی شوند، می توانید در زمان صرفه جویی کنید. نقطه ضعف حمل و نقل پیچیده تر قطعات و مونتاژ قطعات بزرگ در محل است که اغلب فقط با جرثقیل امکان پذیر است.

    نظافت راه پله چوبی

    پله های چوبی که به خوبی نگهداری شده اند جذابیت معمول خود را در طول سالیان متمادی حفظ می کنند. اینکه چند وقت یکبار مجبور به بازسازی شوید بستگی به استفاده از راه پله دارد. کثیفی، گرد و غبار و ذرات ریز شن و ماسه را همیشه باید در اسرع وقت با جاروبرقی از پله ها پاک کنید. اگر پله ها به خصوص کثیف هستند، می توانید آنها را با احتیاط پاک کنید.

    اگر یک راه پله چوبی چندین سال قدمت دارد و حتی پله ها فرسوده شده اند، ممکن است زمان بازسازی جامع تری فرا رسیده باشد. سپس مراحل را می توان با پوشش هایی مانند وینیل، لمینت یا فرش پوشاند. بسته به نوع ساخت پله ها، آج ها نیز قابل تعویض هستند. گاهی اوقات مراحل را می توان دو برابر کرد. با این حال، در اینجا، یک صعود ثابت باید حفظ شود، در غیر این صورت خطرات زمین خوردن وجود خواهد داشت. اتصالات به کف یا به سکوی میانی نیز بسته به دو برابر شدن باید دوباره کار شود. متخصصان راه پله ، نجارها و لایه های کف شما را در این کار پشتیبانی می کنند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *